
Dagens Mondrian: Pier and Ocean Sea and starry sky
En blogg tillägnad Piet Mondrian.

Dagens Mondrian: Pier and Ocean Sea and starry sky
Upplagd av
Gabriel Larsson
kl.
07:39
4
kommentarer


Dagens Mondrian 2: Picture II 1936-1942, with red, yellow and blue (tänk bort den fula ramen)

Dagens Mondrian 3: Ocean I
Upplagd av
Gabriel Larsson
kl.
07:41
5
kommentarer
konstsamlaren Peggy Guggenheim (som var ihop med Samuel Beckett ett tag= Respekt!) vilade sitt huvud mot Mondrians axel en gång varpå konstnären passionerat började kyssa henne! Peggy (i århundradets solbrillor) ser ni på bilden här bredvid. Mondrians konstnärsvänner Michel Seuphor och Harry Holtzman talade nog med rätta om en "hälsosam sexuell aptit" hos Mondrian. 
Dagens Mondrian: Devotie
Upplagd av
Gabriel Larsson
kl.
04:29
6
kommentarer

Dagens Gris: The sunblind

Dagens Mondrian: Tableau No. 4; Lozenge Compsition with Red, Gray, Blue, Yellow and Black
Upplagd av
Gabriel Larsson
kl.
10:07
5
kommentarer
Tillbaks från Masaccio och Michelangelo, nu är det Mondrian som gäller igen!
När man läser i böcker om Mondrian, vilket man ju rätt ofta gör, så upptäcker man ibland att det verkar vara en väldig oklarhet runt datumen för målningarnas skapande. Ibland beror det såklart på att det är en tidig och kanske inte speciellt känd eller viktig målning av konstnären, som han själv inte brytt sig om att datera. Mer konfunderad blir man när det börjar stå saker som "Compositie, 1939/ Trafalgar Square, 1939-43, 1939/1943" under en målning. Ok, vad menas? Är den gjord 1939 eller 1943? Tog det fyra år att göra den? Eller gjorde han halva målningen 1939 och den andra halvan 1943? Är man nyfiken på hur det egentligen ligger till, så kan man läsa boken "Mondrian: The transatlantic paintings" av Harry Cooper, Mondrianexpert och Ron Spronk, expert på tekniska undersökningar av målningar, dessutom bärande på ett roligt efternamn.
Denna bok berör hur Mondrian ändrade ett flertal målningar skapade i Paris och London, sedan han kommit till New York, och bjuder på intressanta teorier om tankarna bakom Mondrians konst samt en hel del spännande detektivarbete. Mondrian flyttade till New York hösten 1940 och påbörjade där en annan inriktning i sin konst som jag redan varit inne på. Det intressanta med dessa "transatlantic paintings" (benämningen kommer naturligtvis ifrån just det faktum att Mondrian jobbade på dem både i Europa och USA) är att de på så sätt hamnade i skarven mellan två olika perioder i Mondrians konstnärsskap. Exempel på förändringar i målningarna är svarta linjer som förflyttats och, mest typiskt för den nya stilen, nya färgelement inlagda mellan de svarta linjerna utan att vara avgränsade av nya linjer. Det kan låta som en simpel förändring men det är i själva verket en mycket viktig förändring, som inte hade förekommit tidigare under Mondrians neo-plasticisistiska period, och den pekar framåt mot verk som "Broadway Boogie Woogie". Mondrian sade också att han tyckte att de nya färgelementen gav hans målningar "mer boogie woogie", vilket jag skrev om i mitt andra Mondrianinlägg.
Det står snabbt ganska klart för den som läser boken att Mondrian tog detta på djupaste allvar. I en anekdot berättad av Charmion von Wiegand, amerikansk konstnär och nära vän till Mondrian, är exempelvis konstnären djupt bekymrad över hur ett litet svart färgfält ska inplaceras i en målning. Mondrian använde sig bland annat av pappersremsor som han placerade ut över konstverken för att kunna se hur målningen skulle se ut med en viss förändring eller hur ett nytt element bäst skulle kunna införas. Det är ett märkligt och intressant faktum att Mondrian faktiskt bara gjorde tre helt nya målningar under hela sin nästan fyraåriga period som han spenderade i New York, trots att han hela tiden jobbade intensivt.
Vad gäller dateringen så var det, åtminstone inom konstvärlden, något mycket ovanligt när Mondrian skrev in två årtal på sina tavlor. Dessa två år betyder i Mondrians fall inte (som man skulle anta gällande exempelvis en bok daterad på detta vis) att han jobbat kontinuerligt på tavlan mellan dessa två år, utan snarare att han återvänt till en målning en eller fler gånger vid ett visst tillfälle och gjort om den. Detta sker dock inte i alla målningar som Mondrian gjort på detta sätt utan, tycks det som, när han själv tyckt att dessa olika faser i målningens historia varit en viktig del i själva konstverkets mening. Det kompliceras ytterligare av att det är svårt att veta vad Mondrian avser med ett visst årtal. När den första målningen påbörjades? När den avslutades? Han verkar heller inte alltid använda ett enhetligt system och i ett fall ska han ha chansat och skrivit att en målning påbörjades 1915 när det i själva verket var från 1918 ch dessutom hade reviderats 1941! Så förvirringen och spekulationerna lär fortsätta, även efter en grundlig läsning av de ambitiösa Mondriandetektiverna Spronk och Cooper. Det är hur som helst ytterligare ett intressant inslag i ett unikt konstnärsskap.
Dagens Mondrian: Trafalgar Square
Upplagd av
Gabriel Larsson
kl.
08:37
2
kommentarer
Dags för säsongens första topplista! Jag tror att jag svamlade om en tio-i-topp i förra inlägget, men nu blir det en fem-i-topp i stället. Jag gillar hårda urval... Om listan är det väl inte så mycket mer att säga. Det är ett helt och hållet personligt val och om någon har invändningar så är han/hon fullt välkommen att dela med sig av dem. Vad gäller namn och årtal på tavlorna så hittar man lite olika uppgifter här och var beroende på att folk som bekant talar olika språk och att det ibland varit lite knepigt att datera tavlorna även för experter. Jag beklagar den varierande kvalitén och storleken på bilderna.
5. The grey tree, 1911 
Här har vi Mondrian på gränsen till att gå över till kubism och, så småningom, ren abstraktion. Än så länge är det lätt att se att detta är ett träd, man skulle till och med kunna lockas att tro att det är en ganska naturalistisk avbildning av ett träd i ett snölandskap. Det intressantaste tycker jag kanske är att jämföra den med målningen på andraplats på den här listan för att se den snabba utvecklingen i Mondrians konstnärsskap. I vilket fall som helst är det en cool, stämningsfylld målning.
4. Row of eleven poplars in red, yellow, blue and green, 1908

Vilken sprakande målning! Mycket holländsk samtidigt som den känns helt utomjordisk. Om en soluppgång/solnedgång ser ut så här på den nederländska landsbygden så tänker jag bosätta mig där när jag pensionerat mig från mitt jobb som universitetsprofessor. En av de första Mondrianmålningarna som jag verkligen gillar.
3. Woods near Oele, 1908

Vilken drog måste man ta för att en skog ska se ut så här? Konstiga färger på den bild jag hittade på nätet dock...
2. Composition Trees 2, 1912-1913
Härligt, nu börjar det likna den Mondrian man känner igen! Detta är faktiskt en utav de allra sista måningarna där Mondrian verkligen avbildar något. Trädens betydelse i Mondrians målningar framgår ganska klart, tycker jag, av att det var det sista han väljde att avbilda innan han bestämde sig för att måla helt "rena" abstraktioner.Från den här målningen och framåt går en rak linje till de brömda De Stijl-målningarna. Dessutom är den vacker och spännande att titta på.
1. Avond: The red tree, 1908-09

Glöm det jag skrev om nr. 5 på den här listan. Den är inte stämningsfull. I denna målning kan vi snacka s t ä m n i n g. Först tyckte jag att den var rätt lik "Eleven poplars..." men där tog jag grovt fel. Om det är så här man känner när man tittar på ett öde träd på den nederländska landsbygden, så stannar jag nog hemma i Sverige, eller ännu hellre i något land ännu längre bort från denna ödsliga, skräckinjagande vision. Expressionistisk med klar inspiration från Mondrians landsman van Gogh och ett intressant experimenterande med färger. För Mondrian skulle den säkert symbolisera någon slags religiös uppfattning om naturen, och det vilar ett speciellt lugn över den. Jag kan i vilket fall som helst inte undgå att tycka den är obehaglig, men samtidigt mycket bra. Given etta.
Nu ska jag åka till Toscana i två veckor och bland annat kolla in Florens och renässanskonst, och jag är näst intill övertygad om att jag inte kommer orka leta upp något Internetcafé och skriva inlägg på den tiden, så Composition C tar helt enkelt ett litet sommarlov nu. I'll be back..
Upplagd av
Gabriel Larsson
kl.
02:20
6
kommentarer

Upplagd av
Gabriel Larsson
kl.
10:02
3
kommentarer