lördag 14 juli 2007

Revisionisten Mondrian

Tillbaks från Masaccio och Michelangelo, nu är det Mondrian som gäller igen!

När man läser i böcker om Mondrian, vilket man ju rätt ofta gör, så upptäcker man ibland att det verkar vara en väldig oklarhet runt datumen för målningarnas skapande. Ibland beror det såklart på att det är en tidig och kanske inte speciellt känd eller viktig målning av konstnären, som han själv inte brytt sig om att datera. Mer konfunderad blir man när det börjar stå saker som "Compositie, 1939/ Trafalgar Square, 1939-43, 1939/1943" under en målning. Ok, vad menas? Är den gjord 1939 eller 1943? Tog det fyra år att göra den? Eller gjorde han halva målningen 1939 och den andra halvan 1943? Är man nyfiken på hur det egentligen ligger till, så kan man läsa boken "Mondrian: The transatlantic paintings" av Harry Cooper, Mondrianexpert och Ron Spronk, expert på tekniska undersökningar av målningar, dessutom bärande på ett roligt efternamn.

Denna bok berör hur Mondrian ändrade ett flertal målningar skapade i Paris och London, sedan han kommit till New York, och bjuder på intressanta teorier om tankarna bakom Mondrians konst samt en hel del spännande detektivarbete. Mondrian flyttade till New York hösten 1940 och påbörjade där en annan inriktning i sin konst som jag redan varit inne på. Det intressanta med dessa "transatlantic paintings" (benämningen kommer naturligtvis ifrån just det faktum att Mondrian jobbade på dem både i Europa och USA) är att de på så sätt hamnade i skarven mellan två olika perioder i Mondrians konstnärsskap. Exempel på förändringar i målningarna är svarta linjer som förflyttats och, mest typiskt för den nya stilen, nya färgelement inlagda mellan de svarta linjerna utan att vara avgränsade av nya linjer. Det kan låta som en simpel förändring men det är i själva verket en mycket viktig förändring, som inte hade förekommit tidigare under Mondrians neo-plasticisistiska period, och den pekar framåt mot verk som "Broadway Boogie Woogie". Mondrian sade också att han tyckte att de nya färgelementen gav hans målningar "mer boogie woogie", vilket jag skrev om i mitt andra Mondrianinlägg.

Det står snabbt ganska klart för den som läser boken att Mondrian tog detta på djupaste allvar. I en anekdot berättad av Charmion von Wiegand, amerikansk konstnär och nära vän till Mondrian, är exempelvis konstnären djupt bekymrad över hur ett litet svart färgfält ska inplaceras i en målning. Mondrian använde sig bland annat av pappersremsor som han placerade ut över konstverken för att kunna se hur målningen skulle se ut med en viss förändring eller hur ett nytt element bäst skulle kunna införas. Det är ett märkligt och intressant faktum att Mondrian faktiskt bara gjorde tre helt nya målningar under hela sin nästan fyraåriga period som han spenderade i New York, trots att han hela tiden jobbade intensivt.

Vad gäller dateringen så var det, åtminstone inom konstvärlden, något mycket ovanligt när Mondrian skrev in två årtal på sina tavlor. Dessa två år betyder i Mondrians fall inte (som man skulle anta gällande exempelvis en bok daterad på detta vis) att han jobbat kontinuerligt på tavlan mellan dessa två år, utan snarare att han återvänt till en målning en eller fler gånger vid ett visst tillfälle och gjort om den. Detta sker dock inte i alla målningar som Mondrian gjort på detta sätt utan, tycks det som, när han själv tyckt att dessa olika faser i målningens historia varit en viktig del i själva konstverkets mening. Det kompliceras ytterligare av att det är svårt att veta vad Mondrian avser med ett visst årtal. När den första målningen påbörjades? När den avslutades? Han verkar heller inte alltid använda ett enhetligt system och i ett fall ska han ha chansat och skrivit att en målning påbörjades 1915 när det i själva verket var från 1918 ch dessutom hade reviderats 1941! Så förvirringen och spekulationerna lär fortsätta, även efter en grundlig läsning av de ambitiösa Mondriandetektiverna Spronk och Cooper. Det är hur som helst ytterligare ett intressant inslag i ett unikt konstnärsskap.



Dagens Mondrian: Trafalgar Square

2 kommentarer:

Martin Janzon sa...

Ganska mycket standard-Mondrian över den bilden, även om det är en snygg vy(?) över Trafalgar Square.

Nu måste jag ringa dig, och kolla om/när vi ska se de där Mondriantavlorna IRL.

Gabriel Larsson sa...

Jo, det har varit mycket träd, blommor och sådant nu. Skönt med en "standard"-Mondrian tycker jag!

Moderna Muséet har öppet mellan 10-18 på helgerna och kostar 60 spänn för studerande (det var du som röstade på alliansen :)). En snabb överblick över deras samling på Internet ger ett grymt lovande intryck!