Just boogie woogie är kanske inte vad som först dyker upp i huvudet när man tänker på vår käre Mondrians konst, men faktum är att när Mondrian kom till den pulserande storstaden New York 1940 (där han skulle stanna fram till sin död 1944) tog hans konst en ny vändning, som bland annat baserades på konstnärens, kanske lite oväntade, fascination för boogie woogie, jazz och modern dans. Tyvärr väntade Mondrian uppenbarligen lite för länge med denna innovation, eftersom han bara hann färdigställa ett (möjligtvis ett och ett halft om man räknar den ofullbordade "Victory Boogie Woogie") verk i denna stil, nämligen den mästerliga "Broadway Boogie Woogie". I denna tavla uppenbarar sig hans fascination för storstadens atmosfär och liv, samt kanske också New Yorks speciella struktur med sina skyskrapor, tunnelbanor och kaotiska trafik. Borta är de strikta svarta linjerna, kvar är bara diverse olika färgfält utplacerade i ett sprakande men ändå strikt genomtänkt mönster. Många experter har sett det som att Mondrian här var på väg tillbaka till en slags naturalism, man har velat se "Broadway Boogie Woogie" som en bild föreställande New York, medan andra menar att bilden enbart är inspirerad utav staden. Om detta får de lärde (jag hör inte dit än) gärna tvista, själv nöjer jag mig med att må bra av verkets speciella skönhet, poängtera dess betydelse för den myriad av abstrakta expressionister som senare skulle befolka "the Big Apple" samt sist men inte minst önska att så snabbt som möjligt få ta mig till Museum of Modern Art i New York för att få se det med egna ögon.
Dagens Mondrian: Broadway Boogie Woogie
3 kommentarer:
Väldigt sprudlande konstverk! Man känner den höga NY-pulsen tydligt.
Eller hur!
martin: Ja, visst gör man! Strikt men ändå sprakande, lite som staden själv..
anders: Du var inte ironisk nu va?
Skicka en kommentar